Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Støtte i den offentlige digitalisering : En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark. / Andersen, Stig Bo; Mortensen, Sofie Skovbæk; Lassen, Aske Juul; Jespersen, Astrid Pernille.

2024. 41 p.

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Andersen, SB, Mortensen, SS, Lassen, AJ & Jespersen, AP 2024, Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark.

APA

Andersen, S. B., Mortensen, S. S., Lassen, A. J., & Jespersen, A. P. (2024). Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark.

Vancouver

Andersen SB, Mortensen SS, Lassen AJ, Jespersen AP. Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark. 2024. 41 p.

Author

Andersen, Stig Bo ; Mortensen, Sofie Skovbæk ; Lassen, Aske Juul ; Jespersen, Astrid Pernille. / Støtte i den offentlige digitalisering : En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark. 2024. 41 p.

Bibtex

@book{3be22f4eeaa14ca5b519923e56c83aef,
title = "St{\o}tte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ unders{\o}gelse af digital st{\o}tte og digitale st{\o}ttepersoner i Danmark",
abstract = "Hvad er digital st{\o}tte? Og hvordan hj{\ae}lper vi hinanden, n{\aa}r vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital st{\o}tte foreg{\aa}r, og hvorfor den i h{\o}jere grad b{\o}r v{\ae}re en hj{\o}rnesten i den offentlige service.Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger b{\aa}de p{\aa} et ideal om digital inklusion og p{\aa} ambitioner om, at danskerne skal v{\ae}re digitalt selvst{\ae}ndige. P{\aa} baggrund af en kvalitativ unders{\o}gelse af digital st{\o}tte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk m{\aa}ls{\ae}tning om digital selvst{\ae}ndighed.Rapportens argument er, at digital st{\o}tte i praksis spiller en afg{\o}rende rolle, n{\aa}r borgere st{\aa}r over for en ny offentlig digital selvbetjeningsl{\o}sning. Vejledning, r{\aa}d, sparring og tryghed er afg{\o}rende for den digitale interaktion og dermed afg{\o}rende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, offentlig digitalisering, digital inklusion, samfund, velf{\ae}rd, {\ae}ldre, etnologi, kulturanalyse",
author = "Andersen, {Stig Bo} and Mortensen, {Sofie Skovb{\ae}k} and Lassen, {Aske Juul} and Jespersen, {Astrid Pernille}",
year = "2024",
month = jan,
day = "29",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Støtte i den offentlige digitalisering

T2 - En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark

AU - Andersen, Stig Bo

AU - Mortensen, Sofie Skovbæk

AU - Lassen, Aske Juul

AU - Jespersen, Astrid Pernille

PY - 2024/1/29

Y1 - 2024/1/29

N2 - Hvad er digital støtte? Og hvordan hjælper vi hinanden, når vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital støtte foregår, og hvorfor den i højere grad bør være en hjørnesten i den offentlige service.Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger både på et ideal om digital inklusion og på ambitioner om, at danskerne skal være digitalt selvstændige. På baggrund af en kvalitativ undersøgelse af digital støtte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk målsætning om digital selvstændighed.Rapportens argument er, at digital støtte i praksis spiller en afgørende rolle, når borgere står over for en ny offentlig digital selvbetjeningsløsning. Vejledning, råd, sparring og tryghed er afgørende for den digitale interaktion og dermed afgørende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.

AB - Hvad er digital støtte? Og hvordan hjælper vi hinanden, når vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital støtte foregår, og hvorfor den i højere grad bør være en hjørnesten i den offentlige service.Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger både på et ideal om digital inklusion og på ambitioner om, at danskerne skal være digitalt selvstændige. På baggrund af en kvalitativ undersøgelse af digital støtte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk målsætning om digital selvstændighed.Rapportens argument er, at digital støtte i praksis spiller en afgørende rolle, når borgere står over for en ny offentlig digital selvbetjeningsløsning. Vejledning, råd, sparring og tryghed er afgørende for den digitale interaktion og dermed afgørende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - offentlig digitalisering

KW - digital inklusion

KW - samfund

KW - velfærd

KW - ældre

KW - etnologi

KW - kulturanalyse

M3 - Rapport

BT - Støtte i den offentlige digitalisering

ER -

ID: 380360617